kuurailua: sekunnin sadasosa

Heipsis <3 Toivottavasti teillä on ollut mukavan hyvä joulu :3


Tän viikon runoilla ei sinänsä oo yhtä samaa aihetta, mutta ehkä niitä yhdistävä asia olis semmonen ajan kuluminen ja kuinka sitä käyttää :) 


_________________

Minä ja hän


sitten minä ja hän tanssittiin

ikuisuudenkin jälkeen tajusimme

että aikaa oli kulunut vain kakskyt minsaa

mut sun piti jo lähtee

harmillista


ikuisuuksia

ne muodostuvat oikeasti 

vain toistaan erilaisemmista hetkistä

ovat eri pituisia

mutta eivät suhteellisia

toisen hetki on toisen ikuisuus


me olemme pelkää ikuisuutta

ikuisuudelta tuntuvat minuutit sun kanssa

ikuisuudelta tuntuvat minuutit kun oot poissa

ikuisuusikuisuusikuisuusikuisuus


kehtaanko edes kysyä

mihin aikaan tulet huomenna

onko sillä lopulta väliä?

kun kuitenkin luotan

että saavut aina

sitten loppujen lopuksi


tai siis

hhmh

loppujen lopuksi?

mitenniin

loppujen lopuksi

lopun loppu

kun saavut

niin kaikkihan vasta alkaa

ompa kumma sanonta


pinkkii pilvii

ne eivät kestä ikuisuutta

ne hajoavat tomuksi

heti suuren puhurin saavuttua

toivon

ettei meille käy niin


______________________

Sekunnin sadasosa


Tiedätkö sen hetken

sen sekunnin sadasosan


kun hyppäät laiturilta veteen pää edellä

ja näät heijastuksesi veden pinnalla

sen sekunnin sadasosan ajan

tiedät

että pian kylmä vesi ympäröi sut kaikkialta

ei saa hengittää

olet yhtä veden kanssa

painoton painoton painoton


. . .


kun näet eräänä päivänä aivan yllättäen

sen toisen

muiden keskellä

ne muut on vaan massaa kuin muovailuvahaa tai soraa tai jotain

siellä keskellä on timantti

eikä muut sitä nää

että se on erityinen

ja sen sekunnin sadasosan ajan

tiedät

tiedät

tiedät

että tästä tulee vielä jotakin 

jota et ikuna unoha


. . .


kun olet keskellä

kaikki katsovat

joku älykääpiö laittoi piirtoheittimeen suvivirren sanat vaikka se lauletaan vasta lopuksi

ennen sitä on sinun vuorosi

katsot opettajaan 

hän nyökkää

nielaiset

ja sen sekunnin sadasosan ajan 

sydän hakkaa

hakkaa

hakkaa

(H A K K A A S E I N Ä S T Ä L Ä P )

kun vedät henkeä

ja alat laulamaan


. . .


kun juuri on tapahtunut jotakin

jotakin mullistavaa

joka muuttaa kaiken

sen sekunnin sadasosan ajan 

tiedät jo

että valtava tunnemyrsky vyöryy hetkenä minä hyvänsä päällesi

jäät sen kaiken alle keskelle päälle ympärille kaikkialle

että tätä hetkeä tulet kelaamaan päässäsi

vielä tuhansia

tuhansia

tuhansia

kertoja

kun sitten yrität muistella

mitä miksi miten silloin oikein tapahtui


. . .


kun katsot sitä toista silmiin

olette lähellä

aivan

todella .

todella ..

todella …..

lähellä

kuplivaa kuplivaa

(hihihighghgff)

mahassa limonadia

ja perhosia

(aika pahaa soppaa elä testaa!

mutta tiedäthän

se kuuluu rakkauteen)

ja sen sekunnin sadasosan ajan

maailma

maailma

maaaaa&ilmaaaaaa

py

säh

tyy

sekunti sekunnilta

hidas

tuu

kunnes

m m

maku


. . .


sekunnin sadasosat

muuttuvat joskus ikuisuuksiksi

miten se nyt silleen

eihän siinä kerennyt aikaa kulua

kuin alle

sekunti


______________________

Laastari


Ollaan vain katsottu toisiamme silmiin

muutamia kertoja

oikeasti ei edes tunneta toisiamme

vaikka ollaan oltu toistemme seurassa

jo pitkiä aikoja

ei muisteta kasvojen piirteitä

huomata pieniä yktisyiskohtia

kuten lakattuja kynsiä

tai värjättyjä latvoja


Ollaanko siis ihan turhuutta

heti paremman tilaisuuden tullen

hylätään toinen toisemme

ilman että edes sattuu

kumpaankaan


tämmönen vetinen laastari

ei edes haittaa repiä sitä irti

liima on vaan mössönen

jopa ällöttävää

haluun sen irti vaan


mistä mulle löytyis sitte paikka

ei täs sun viereltä ainakaan

mitä ne muutkin ajattelee

kun sun kaa yhä hengaan

tää juttu on jo vanha ja nähty ku saapas

ja kulunu ku mummolan rappuralli


pujotin sormuksen sormeen tänään

siinä on kaunis punainen kivi

en muista mikä

mutta se antaa elämäniloa ja luovuutta


ehkä saisin pian rohkeutta

jo ottaa sen typerän laastarin pois

oon nimittäin viimeaikoina huomannu viereisessä pöydässä istuvat rinnakkaisluokkalaiset

ne satunnaisesti hymyilee käytävillä

tai kun puen saapikkaita

ehkä he näkevät kynnet lakatut

ja hiusten latvat vär

jätyt


ja ehkä mua vaan surettaa

että pitää se laastari heittää pois

mitä sille käy?

onko se mun vastuulla?

vai onko se vaan elämää?


______________________

p.s. nähään uuestaan ens vuonna 2026! ;3 

Kommentit

  1. yayayayayayayaaa käytit toistakin mun ideaa (minä ja hän), kiitos, aivan ihana toteutus <33
    toi sekunnin sadasosa oli samaistuttava, erityisesti se osa veteen hyppäämisestä tuntui tutulta, ku harrastan uintia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee niin käytin :D Olinki unohtanu et se oli sun idea, olin alottanu mun runokansioon semmosta runoa jonka nimi oli ”minä ja hän” ja jatkoin sitä tällä viikolla, mut totta se olikin sun idea alunperin, kiitos siitä ;3 <3 Ihana kuulla et toi veteen hyppääminen oli samaistuttavaa, ja hauskaa että mun toinenkin kaveri mainitsi et se on hyvä kohta siinä runossa :D Ja kiva kuulla et harrastat uintii, ootko harrastanu kauanki?

      Poista
    2. aika kauan oon harrastanut.... kilpatasolla 4 vuotta (tosin siin oli yks kausi ku olin harrasteryhmäs ja kisasin vaa vähä) ja kokonaisuudessaan varmaan 9 :D nii ja en tiiä oliko se runosit sittenkää tuo mun idea, jos olit alottanu sitä jo aikasemmi, mut kuitenki se oli kiva :)

      Poista
    3. jaa no tosta unohtu nimi... mutta varmaan arvasit niin minä kirjoitin tuon, siis Usva :')

      Poista
    4. Oho ompa kauan! Kauemmin ku mä oon soittanu pianoo :3

      Poista
    5. kauanko oot soittanu pianoo? :) i wish et soittaisin jotain instrumenttii; ja soitinki kasilla musatunneil bassoo ja se oli ihan hauskaa :D
      btw hyvää uutta vuotta sulle ja lumille ja kaikille ketkä tän näkee <33

      Poista
    6. aaaaaa (lowercase screaming, do you love it) nimi unohtui taas! Usva siis kirjoittaa täällä jälleen! :')

      Poista
    7. Hyvää uuttavuotta sullekin usva, tää on nyt vähä random ku en oo täs keskustelus mukana :D

      Poista
    8. Kiitos uudenvuoden toivotuksista, sori vastaan vähän myöhään :3 Oon soittanu pianoo vuodesta 2017 asti eli melkein kymmenen vuotta! :) Ja ei haittaa et unohat nimen laittaa, itekkii oon joskus unohtanu ’:3 Ja muista et ei oo ikinä myöhästä alottaa soittimen soittamista, mäkin oon tällähetkellä reilu vuos kitaransoittoo opiskelleena jo kohtalaisen hyvä, osaan sointuja ja barreja ja se oikeestaan oli myös mun tavoite :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

runo

päiväkirja

Q&A