kuurailua: sekunnin sadasosa
Heipsis <3 Toivottavasti teillä on ollut mukavan hyvä joulu :3
Tän viikon runoilla ei sinänsä oo yhtä samaa aihetta, mutta ehkä niitä yhdistävä asia olis semmonen ajan kuluminen ja kuinka sitä käyttää :)
_________________
Minä ja hän
sitten minä ja hän tanssittiin
ikuisuudenkin jälkeen tajusimme
että aikaa oli kulunut vain kakskyt minsaa
mut sun piti jo lähtee
harmillista
ikuisuuksia
ne muodostuvat oikeasti
vain toistaan erilaisemmista hetkistä
ovat eri pituisia
mutta eivät suhteellisia
toisen hetki on toisen ikuisuus
me olemme pelkää ikuisuutta
ikuisuudelta tuntuvat minuutit sun kanssa
ikuisuudelta tuntuvat minuutit kun oot poissa
ikuisuusikuisuusikuisuusikuisuus
kehtaanko edes kysyä
mihin aikaan tulet huomenna
onko sillä lopulta väliä?
kun kuitenkin luotan
että saavut aina
sitten loppujen lopuksi
tai siis
hhmh
loppujen lopuksi?
mitenniin
loppujen lopuksi
lopun loppu
kun saavut
niin kaikkihan vasta alkaa
ompa kumma sanonta
pinkkii pilvii
ne eivät kestä ikuisuutta
ne hajoavat tomuksi
heti suuren puhurin saavuttua
toivon
ettei meille käy niin
______________________
Sekunnin sadasosa
Tiedätkö sen hetken
sen sekunnin sadasosan
kun hyppäät laiturilta veteen pää edellä
ja näät heijastuksesi veden pinnalla
sen sekunnin sadasosan ajan
tiedät
että pian kylmä vesi ympäröi sut kaikkialta
ei saa hengittää
olet yhtä veden kanssa
painoton painoton painoton
. . .
kun näet eräänä päivänä aivan yllättäen
sen toisen
muiden keskellä
ne muut on vaan massaa kuin muovailuvahaa tai soraa tai jotain
siellä keskellä on timantti
eikä muut sitä nää
että se on erityinen
ja sen sekunnin sadasosan ajan
tiedät
tiedät
tiedät
että tästä tulee vielä jotakin
jota et ikuna unoha
. . .
kun olet keskellä
kaikki katsovat
joku älykääpiö laittoi piirtoheittimeen suvivirren sanat vaikka se lauletaan vasta lopuksi
ennen sitä on sinun vuorosi
katsot opettajaan
hän nyökkää
nielaiset
ja sen sekunnin sadasosan ajan
sydän hakkaa
hakkaa
hakkaa
(H A K K A A S E I N Ä S T Ä L Ä P )
kun vedät henkeä
ja alat laulamaan
. . .
kun juuri on tapahtunut jotakin
jotakin mullistavaa
joka muuttaa kaiken
sen sekunnin sadasosan ajan
tiedät jo
että valtava tunnemyrsky vyöryy hetkenä minä hyvänsä päällesi
jäät sen kaiken alle keskelle päälle ympärille kaikkialle
että tätä hetkeä tulet kelaamaan päässäsi
vielä tuhansia
tuhansia
tuhansia
kertoja
kun sitten yrität muistella
mitä miksi miten silloin oikein tapahtui
. . .
kun katsot sitä toista silmiin
olette lähellä
aivan
todella .
todella ..
todella …..
lähellä
kuplivaa kuplivaa
(hihihighghgff)
mahassa limonadia
ja perhosia
(aika pahaa soppaa elä testaa!
mutta tiedäthän
se kuuluu rakkauteen)
ja sen sekunnin sadasosan ajan
maailma
maailma
maaaaa&ilmaaaaaa
py
säh
tyy
sekunti sekunnilta
hidas
tuu
kunnes
m m
maku
. . .
sekunnin sadasosat
muuttuvat joskus ikuisuuksiksi
miten se nyt silleen
eihän siinä kerennyt aikaa kulua
kuin alle
sekunti
______________________
Laastari
Ollaan vain katsottu toisiamme silmiin
muutamia kertoja
oikeasti ei edes tunneta toisiamme
vaikka ollaan oltu toistemme seurassa
jo pitkiä aikoja
ei muisteta kasvojen piirteitä
huomata pieniä yktisyiskohtia
kuten lakattuja kynsiä
tai värjättyjä latvoja
Ollaanko siis ihan turhuutta
heti paremman tilaisuuden tullen
hylätään toinen toisemme
ilman että edes sattuu
kumpaankaan
tämmönen vetinen laastari
ei edes haittaa repiä sitä irti
liima on vaan mössönen
jopa ällöttävää
haluun sen irti vaan
mistä mulle löytyis sitte paikka
ei täs sun viereltä ainakaan
mitä ne muutkin ajattelee
kun sun kaa yhä hengaan
tää juttu on jo vanha ja nähty ku saapas
ja kulunu ku mummolan rappuralli
pujotin sormuksen sormeen tänään
siinä on kaunis punainen kivi
en muista mikä
mutta se antaa elämäniloa ja luovuutta
ehkä saisin pian rohkeutta
jo ottaa sen typerän laastarin pois
oon nimittäin viimeaikoina huomannu viereisessä pöydässä istuvat rinnakkaisluokkalaiset
ne satunnaisesti hymyilee käytävillä
tai kun puen saapikkaita
ehkä he näkevät kynnet lakatut
ja hiusten latvat vär
jätyt
ja ehkä mua vaan surettaa
että pitää se laastari heittää pois
mitä sille käy?
onko se mun vastuulla?
vai onko se vaan elämää?
______________________
p.s. nähään uuestaan ens vuonna 2026! ;3
yayayayayayayaaa käytit toistakin mun ideaa (minä ja hän), kiitos, aivan ihana toteutus <33
VastaaPoistatoi sekunnin sadasosa oli samaistuttava, erityisesti se osa veteen hyppäämisestä tuntui tutulta, ku harrastan uintia :D
Jee niin käytin :D Olinki unohtanu et se oli sun idea, olin alottanu mun runokansioon semmosta runoa jonka nimi oli ”minä ja hän” ja jatkoin sitä tällä viikolla, mut totta se olikin sun idea alunperin, kiitos siitä ;3 <3 Ihana kuulla et toi veteen hyppääminen oli samaistuttavaa, ja hauskaa että mun toinenkin kaveri mainitsi et se on hyvä kohta siinä runossa :D Ja kiva kuulla et harrastat uintii, ootko harrastanu kauanki?
Poistaaika kauan oon harrastanut.... kilpatasolla 4 vuotta (tosin siin oli yks kausi ku olin harrasteryhmäs ja kisasin vaa vähä) ja kokonaisuudessaan varmaan 9 :D nii ja en tiiä oliko se runosit sittenkää tuo mun idea, jos olit alottanu sitä jo aikasemmi, mut kuitenki se oli kiva :)
Poistajaa no tosta unohtu nimi... mutta varmaan arvasit niin minä kirjoitin tuon, siis Usva :')
PoistaOho ompa kauan! Kauemmin ku mä oon soittanu pianoo :3
Poistakauanko oot soittanu pianoo? :) i wish et soittaisin jotain instrumenttii; ja soitinki kasilla musatunneil bassoo ja se oli ihan hauskaa :D
Poistabtw hyvää uutta vuotta sulle ja lumille ja kaikille ketkä tän näkee <33
aaaaaa (lowercase screaming, do you love it) nimi unohtui taas! Usva siis kirjoittaa täällä jälleen! :')
PoistaHyvää uuttavuotta sullekin usva, tää on nyt vähä random ku en oo täs keskustelus mukana :D
PoistaKiitos uudenvuoden toivotuksista, sori vastaan vähän myöhään :3 Oon soittanu pianoo vuodesta 2017 asti eli melkein kymmenen vuotta! :) Ja ei haittaa et unohat nimen laittaa, itekkii oon joskus unohtanu ’:3 Ja muista et ei oo ikinä myöhästä alottaa soittimen soittamista, mäkin oon tällähetkellä reilu vuos kitaransoittoo opiskelleena jo kohtalaisen hyvä, osaan sointuja ja barreja ja se oikeestaan oli myös mun tavoite :)
Poista