kalliolla
Viime postauksessa pyysin ideoita lukijoilta, et minkälaisia tekstejä haluaisitte lukea. Siellä ehdotettiin että kirjoittaisin joskus säetekstin ja aiheena voisi olla esim luonto. No täähän oli siis ihana idea joten minähän tartuin tähän heti, tässä siis lyhyt säeteksti ja öö en nyt tiiä kuinka luontoaiheinen tai säetekstimäinen tää on mutta yrittää olla kumpaakin :D tää kertoo kuusta ja auringosta ja surusta, en oo ite kauheen tyytyväinen mutta kertokaa mielipiteitä<3
![]() |
| kuva:minä |
☀
joku istuu sykkyrässä
kalliolla jolta näkee auringonlaskun
nyt aurinko on jo laskenut
on vain hämärää ja taivaalla pieni
häiväys punaista, auringon jälkeensä jättämä
kallio ei murru minkään alle
se kestää myrskyt ja kyyneleetkin
ne kyyneleet joita joku itkee
sykkyrässä edelleen, pää polvissa,
suojassa katseilta
aurinko ei enää ole lohduttamassa
se painui alas hetki sitten
sen hehku polttaa tai lämmittää
riippuen siitä kuinka paljon itsestään
auringolle antaa
aurinko saattaa polttaa surun pois
mutta lämpö on armoton
kuu nousee hiljaa taivaan laidalta
se näkee pienen ihmisen, kalliolla
itkemässä surujaan pois
kuu on nähnyt kaiken sen mikä
piiloutuu päivänvalolta
sen mitä hävetään ja mitä pelätään
sen mitä surraan
kuu näkee myös hänet
kun hän kohottaa katseen hän
hymyilee kuulle kuin vanhalle ystävälle
kuu lohduttaa hiljaa,
lempeästi
tarjoten valonsa sylin
hehkuvan
koko yön kuu istuu hänen vierellään
ei puhu, hehkuu vaan
kun aurinko heräilee
ja säteet piirtävät
sen surullisen selkään
sydämiä
silloin kuu nousee, tervehtii
aurinkoa, sisartaan
kuu tietää,
sydämen on aika lämmetä
aurinko hiipii säteidensä kanssa
kuivaamaan hänen kyyneleensä
lämmittämään kallion
aamuaurinko ei polta,
hitaasti surullinen saa nousta
ja olla hetken vähän ehjempi.
☀

täähän on ihana <3
VastaaPoista<33
PoistaOmg ihan sika ihana❤️ Pystytkö avaamaan mikä on säeteksti? :D En oo ennen kuullu sellasista, mut vaikuttaa kiinnostavalta ::
VastaaPoistajoo tietty, kiva kun kysyit :) eli siis en tiedä onko säeteksti mikään virallinen termi, mutta mä ajattelen sen vähän niinku lyhyeksi säeromaanin pätkäksi.
Poistasäeromaani on siis kaunokirjallisuuden laji jossa kirjotetaan tarinaa mutta säkeissä, eli enemmän runon muotoon. hain wikipediasta etten sano väärin, niin se kuvaili säeromaania näin: "Säeromaani on kaunokirjallisuuden laji, jossa kerronta etenee ilmavasti lyhyiden säkeiden muodossa."
toivottavasti vastasin kysymykseen <3