kalliolla

Viime postauksessa pyysin ideoita lukijoilta, et minkälaisia tekstejä haluaisitte lukea. Siellä ehdotettiin että kirjoittaisin joskus säetekstin ja aiheena voisi olla esim luonto. No täähän oli siis ihana idea joten minähän tartuin tähän heti, tässä siis lyhyt säeteksti ja öö en nyt tiiä kuinka luontoaiheinen tai säetekstimäinen tää on mutta yrittää olla kumpaakin :D tää kertoo kuusta ja auringosta ja surusta, en oo ite kauheen tyytyväinen mutta kertokaa mielipiteitä<3




kuva:minä






joku istuu sykkyrässä

kalliolla jolta näkee auringonlaskun

nyt aurinko on jo laskenut

on vain hämärää ja taivaalla pieni

häiväys punaista, auringon jälkeensä jättämä



kallio ei murru minkään alle

se kestää myrskyt ja kyyneleetkin

ne kyyneleet joita joku itkee

sykkyrässä edelleen, pää polvissa,

suojassa katseilta



aurinko ei enää ole lohduttamassa

se painui alas hetki sitten

sen hehku polttaa tai lämmittää

riippuen siitä kuinka paljon itsestään

auringolle antaa

aurinko saattaa polttaa surun pois

mutta lämpö on armoton




kuu nousee hiljaa taivaan laidalta

se näkee pienen ihmisen, kalliolla

itkemässä surujaan pois

kuu on nähnyt kaiken sen mikä

piiloutuu päivänvalolta

sen mitä hävetään ja mitä pelätään

sen mitä surraan



kuu näkee myös hänet

kun hän kohottaa katseen hän

hymyilee kuulle kuin vanhalle ystävälle

kuu lohduttaa hiljaa, 

lempeästi

tarjoten valonsa sylin

hehkuvan

koko yön kuu istuu hänen vierellään

ei puhu, hehkuu vaan



kun aurinko heräilee

ja säteet piirtävät 

sen surullisen selkään

sydämiä


silloin kuu nousee, tervehtii 

aurinkoa, sisartaan

kuu tietää, 

sydämen on aika lämmetä



aurinko hiipii säteidensä kanssa

kuivaamaan hänen kyyneleensä

lämmittämään kallion

aamuaurinko ei polta, 

hitaasti surullinen saa nousta

ja olla hetken vähän ehjempi.


Kommentit

  1. täähän on ihana <3

    VastaaPoista
  2. Omg ihan sika ihana❤️ Pystytkö avaamaan mikä on säeteksti? :D En oo ennen kuullu sellasista, mut vaikuttaa kiinnostavalta ::

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo tietty, kiva kun kysyit :) eli siis en tiedä onko säeteksti mikään virallinen termi, mutta mä ajattelen sen vähän niinku lyhyeksi säeromaanin pätkäksi.
      säeromaani on siis kaunokirjallisuuden laji jossa kirjotetaan tarinaa mutta säkeissä, eli enemmän runon muotoon. hain wikipediasta etten sano väärin, niin se kuvaili säeromaania näin: "Säeromaani on kaunokirjallisuuden laji, jossa kerronta etenee ilmavasti lyhyiden säkeiden muodossa."

      toivottavasti vastasin kysymykseen <3

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

runo

päiväkirja

Q&A