Pikkulumin upeita runoja
Heippa vaan ja welcome to this postaus.
Tänään on vuorossa pikkulumin kirjoituksia! :)
Oli vuosi 2018, ja tätini oli menossa naimisiin kesällä. Äiti ehdotti, että kirjoittaisin hääparille lahjaksi runokirjan. Runokirjassa ei tarvitsisi olla runoja vain tädistä, vaan ihan mistä ikinä tahtoisin kirjoittaa, sen lukeminen olisi joka tapauksessa hauskaa. Mä tartuin tuumasta toimeen ja kirjoitin sinä kesänä kasan runoja tädistä, tädin miehestä, hänen kissoistaan ja sitten myös ihan mistä sattuu. Ennen häitä äiti sitten kirjoitti ne puhtaaksi, koska sen ajan käsialasta mä en saanut edes itse selvää.
Tätä runokirjaa on tosi hauska lukea, ja nyt te lukijatkin pääsette nauttimaan näistä upeista ja mahtavista runoista. Valikoin tähän postaukseen mun mielestä parhaat ja hauskimmat, nauttikaa :)
Olen ollut nämä kirjoittaessani (melkein) kahdeksanvuotias joten lukekaa nämä sillä ajatuksella :D
![]() |
| kuva:minä |
Tähdet
Tähdet tuikkivat,
taivaalla loistavat.
Ja jos kuuntelet, niin voit kuulla
tuikkeen niiden
kauniin laulun.
Jos illalla kuuntelet tähtien tuiketta
niin saat mukavan unen.
Jos yöllä sä heräät,
niin ne uneen sut saattaa.
Ja kun unessa olet,
niin ne taivaan halki kaartaa
itsekin nukkumaan.
Kissan viikset
Kissalla on viikset
ja ihanan pitkä häntä.
Ja kun se käy nukkumaan
niin silloin se on söpö.
Mutta kuitenkin kissat tunnetaan
koska niillä on viikset.
Kannattaisi sinunkin kasvattaa
tällaiset hienot viikset.
Rakkauden resepti
Rakkauteen tarvitaan itsetuntoa
ja auttamiskykyä
ja vähän riitojen solmuja.
Ja tietenkin välillä surra saa:
se tuo siihen vähän suolaa.
Riita on välillä ihan ok,
jos muistaa, että rakastaa.
(välikommentti: kyllä mä ainakin kuuntelisin kahdeksanvuotiaan rakkausneuvoja :))
Salaisuus
Hys! Nyt kuuntele:
Saat kuulla keijujen kuiskaukset,
ja tonttujen valtion kokoukset
sekä hiirien viiksien vipinät.
Jos pitää voit salaisuuden,
pääset keijujen kuiskaustuokioon
ja tonttujen mehumaistamoon
sekä hiirien salaisuuskammioon.
Siellä pitää taas aivan hiljaa olla,
että salaisuuksilla on rauha.
Pling pling, kuuluu sieltä,
kun salaisuuksilla on juhlamieltä.
Hip hip, hurraa!
Kun nyt yhdessä juhlitaan.
Keijujen vaatteet
Keijujen vaatteet oksilla kuivuvat:
pienet paidat, pariton sukka,
pieni kaunis kukka.
Ne ommellaan hennolla seittilangalla,
kangasta kudotaan pisaran valolla.
Syövät ja juovat,
sitten taas tuovat
pesusta märkiä vaatteita.
Lumpeenlangalla ruusukukkia ommellaan
ja vieressä rikkimenneitä parsitaan.
Sitten kun vihdoin valmiita ollaan,
silloin laulu raikaa
ja heitetään keijupölytaikaa.
Juustopuu (:D)
-Tämä puu on pelottava, sanoi siili.
-Tämä puu on herkullinen, sanoi hiiri.
-Tämä puu on korkea, sanoi kotka.
-Tässä puussa on reikiä, sanoivat kaikki eläimet.
Sitten viisas pöllö sanoi:
-Se on juustopuu.
(välikommentti: MITÄ OLEN AJATELLUT KUN OLEN KIRJOITTANUT TÄMÄN?)
Pomppusukka (??)
Pomppusukassa asui hiiri,
jolla oli viiri,
joka tuulessa loisti kuin sateenkaari.
Ja se oli asian laita,
että sukasta tippui vesi.
Ja hiirellä oli paita,
joka sukkaparia etsi.
Mutta ongelma oli se,
että kun sukkka alkoi pomppia,
niin silloin kynttilä sammui.
Ja jos ei se olisi sammunut,
niin olisi runo kai jatkunut.


Ihmettelen tosi paljon kuinka oot ollu näin nero ja taitava runoilija JO pikkusena, oikeesti nää on niin upeita !?!?!?!? Ite en ois mitenkään osannu kaheksan vuotiaana kirjottaa mitään tämmöstä. Ootko lukenu/onko sulle luettu paljon runoja pienenä? :D Musta tuntuu et mulle luettiin lähinnä proosaa... Anyway, rakastin ihan sikana näitä neroja sanavalintoja, esim "tonttujen valtion kokoukset" ja "kangasta kudotaan pisaran valolla." ihan sika ihania!!!! Ja runojen aiheet oli mahtavia, toi pomppusukka varsinkin tosi hauska JA TOI LOPPU !!! :33 <3<3 Ja pikkulumin rakkausneuvot menee ehottomasti korvantaakse! :D
VastaaPoistaKiitos ihan kauheasti, pikkulumi arvostaa :33
Poistaen osaa sanoa mistä mun runoilut on alunperin lähteneet, luulen että mulle on just luettu paljon runoja (tiitiäisen satupuu, muut kirsi kunnaksen runot, kuka on nähnyt tuulen, yms..) ja sit koska halusin olla kirjailija niin siinä samassa kiinnostuin myös runoista :3
Mutta oon myös saanut paljon apua, ja tässä postauksessa ei ole kaikkia niitä kamalimpia pikkuvanhimpia runoja joita olen myös kirjoittanut, saitte nähdä vaan nämä parhaat päältä :D
Eli siis kiitosss ja ihana kuulla että näitä oli hauska lukea<3
nää on niin hauskoja! :D oot ollu jo pikkusena aika nerokas runoilija <3 kahdeksanvuotiaana ite kirjoitin jotain hupsuja tarinoita joissa ei ollut edes järkeä :') "Keijujen vaatteet"-runo oli niiiin söpö! ja joo, mäkin kuuntelisin pikkulumin rakkausneuvoja :)
VastaaPoistaIhana kommentti, kiitos <3 multakin löytyy kasa kahdeksanvuotiaana kirjoitettuja hupsuja tarinoita, joissa ei ollut juonta tai ylipäätään järkeä :D
Poista