kartonkitähtiä
Hei vaan :) Tänään (taas vaihteeksi) runoja!
Nää kaikki kertoo enemmän tai vähemmän aiheesta toivo. En tiiä, jostain syystä lähiaikoina puhelimen muistiinpanoihin on ilmestyny paljon toivosta kertovia ajatuksenpätkiä/runoja :D
Kerro kommenteissa jos on jotain ajatuksia, ja hyvää alkukevättä <3 (huomenna on maaliskuu??)
![]() |
| kuva: minä |
☆
kartonkitähdet
keinotekoiset tuikut
taivaankannella säteilee
kartonkitähdet
kauniit muttei aidot
itse ne sinne liimasin
öitäni valaisemaan
kartonkitähdet
pinkit, siniset, keltaiset
pahvista leikatut
liimasin ne taivaalle loistamaan
ole hyvä vaan
kartonkitähdet
keksityt valonpilkahdukset
lapsellista leikkiä
jostain syystä ne lohduttaa
kartonkitähdet
on valaisseet pimeää maailmaa
jo monenmonta yötä
nyt ne pikkuhiljaa tippuvat
alas taivaalta
maan kamaralle
niiden hohto himmenee
kimallus katoaa
ja pian
ne on taas
pelkkää pahvia
eikä
missään
ole jälkeäkään
toivosta
☆
menen ja pyydystän sinulle
haavilla sataviisi tulikärpästä ja perhosta
annan ne sinulle toivon merkkinä
paremmat päivät on lähellä
tulikärpäset loistavat ikkunallasi
muistat niitä katsoessa
että pian on valoisia päiviä taas
perhoset lepattavat huoneessasi
muistat niitä katsoessa
että sinunkin siipesi avautuvat pian
...
tietenkään tulikärpäset
eivät selviä kauaa ilman kotiniittyään
eivätkä perhoset
löydä tekokukista mettä
mutta ainakin sait toivoa,
ja valoa
ja eloa
ja nyt voit toiveikkaana katsella
kuolleita tulikärpäsiä lasipurkissa
olisit tietty voinut päästää ne vapaaksikin
mutta mitä toivolla tekee jos sitä ei omista?
☆
en ole vihainen
...
itse asiassa
olen tosi vihainen
yritän ymmärtää
yritän antaa teidän selittää
mutta meille luvattiin tulevaisuus
ettekä te antaneet meille sitä
te annoitte harhakuvia
joihin tarrautua
mutta me tahdomme elää
emme tahdo piiloutua enää
emme tahdo piiloutua harhakuvien taa
vaan tahdomme kasvaa
ja tulla joskus vanhoiksi
ja katsella maailmaa joka ei ole rikki
te rikotte meidän maailmaamme
se ei ole teidän
se ei koskaan ole ollut teidän
kyllä, olen vihainen
ja olen surullinen
ja olen peloissani
koska meidän tulevaisuutemme
on teidän käsissänne
ja teidän käsissänne
ovat vasarat
jotka hajottavat
☆
älä menetä toivoa kulta
vaikka kaikki viedään sulta
vaikka sulta viedään nuoruus
ja muistot
ja pikkukivet kantapään alla
vaikka aurinko laskee ja olet yksin pimeässä
vaikka kasvat liian vanhaksi muiden syliin
olet silti edelleen tässä
älä menetä toivoa
tarraa siihen kiinni
kuin lankakerän päähän
vaikka toivo satuttaakin
ja joskus siitä joutuu päästämään irti
toivo silti pitää meidät kasassa
heiveröisten lankojen varassa
☆
1. oletko menettänyt toivosi?
2. missä näit toivon viimeksi?
3. oletko yksinäinen?
4. uskotko että toivo löytyy vielä?
tervetuloa toivottomien kerhoon
täällä kokoonnumme me, joiden
toivo on viety pois
joiltakin se varastettiin
joiltakin se valui viemäriin
joiltakin se katosi savuna ilmaan
ei väliä, miten menetit sen
toivottomuus tekee kipeää
tässä kerhossa
me etsimme toivoa
etsimme sitä metsistä ja puroista
kaduilta ja rakennusten katoilta
etsimme sitä niiltä silloilta
joihin rakastavaiset kiinnittää lukkoja
etsimme sitä sateenkaarten päistä
ei hätää, et tosiaan ole yksin
meitä on jo monta sataa
mutta etsimme toivoa
ja siksi on toivoa
että löydämme sen
takertuneena puiden oksiin
katkenneihin auringonsäteisiin
nauravien pikkulasten hiuksiin
usko pois
toivoa ei ole mentetty
se on vain väliaikaisesti hukassa
☆

jee taas hienoi runoi <3 kartonkitähdet ja se runo joka alkaa "en ole vihainen" oli AIVAN UPEITA!! :)
VastaaPoistaKiitossss kehuistaa😭❤️
PoistaTosi ihania runoja, pidin siitä et nää kaikki oli tosi erilaisia esim rakenteeltaan :3
VastaaPoistaMun lempi laineja oli
”haavilla sataviisi tulikärpästä ja perhosta
annan ne sinulle toivon merkkinä
paremmat päivät on lähellä” ja sit se kuinka ne kuoli vaan ne ötökät,
ja ”mitä toivolla tekee jos sitä ei omista?”
Tosta ”en ole vihainen”-runosta tuli mieleen Siiri Enorannan Nokkosvallankumous vähän, luen sitä tällä hetkellä :D
Toi vika runo herätti kaks ajatusta, 1. Olitko saanu inspista siitä mun yhestä runosta jonka lähetin sulle? :3 ja 2. Tulee ihan mieleen yks runokirja joka mun iskällä on, sen nimi on Saako lähettää terveisiä? ja siinä oli joku vähän samanlainen runo :D
Ja toi kuva on todella kaunis!
Kiitos paljon ajatuksista ja lempikohtien kertomisesta <3 on lukulistalla toi nokkosvallankumous! :3
PoistaSitten sun ajatuksiin vastauksia, niin ensinnäkin en oo tietoisesti ottanut mistään inspistä mutta en sano etteikö olis ihan mahollista että oon alitajuisesti inspiroitunu :D ja "saako lähettää terveisiä" kuulostaa kiinnostavalle!🌞
On pakko kommentoida, että Nokkosvallankumous on aivan sairaan hyvä kirja <3 kaikki Siiri Enorannan kirjat on niiiin hyvii! Mahtavaa et se on sun lukulistalla!
Poistahehheh siis minä täällä taas
PoistaHihii Usva :3
PoistaIHANIA
VastaaPoistaKiitos🥹❤️
Poista