luetut kirjat 2025

 Hei vaaannn :)) 

Tosiaan otin tässä taas vaihteeks hetken taukoo blogin kirjoittelusta, ns. joululoma:D mut onneksi ootte siltikin saaneet nauttia kuuran runoista, niin ei oo tullu ihan hiljasta :')

Vaikka vuosi 2026 onkin jo alkanut, niin halusin vielä hetkeks palata vuoteen 2025 kirjojen osalta. Mulla on ollu kaapin oveen kiinnitettynä paperilappu, johon oon yrittäny muistaa kirjottaa aina kun oon lukenu kirjan. En oo varma oonko merkinnyt kaikkia kolussa luettuja kirjoja jne, mutta saa tästä ainakin aika hyvän idean siitä et mitä oon lukenu v. 2025 :)

Eli, tänään aiheena on siis vuoden 2025 lukemis recap! :3 kerron jokaisesta kirjasta lyhyen mielipiteen ja arvioin yhdestä viiteen arvosanalla. Tämä ei ole varsinaisesti kirjavinkkaus, enkä siis kerro kaikissa juonesta tai välttämättä edes aiheesta. Jos tahdotte jostakin tietystä kirjasta vinkkauksen tai muun niin sanokaa, ehkä toteutan :3 Ajattelin vaan varoittaa, koska en oo osasta kertonu pienintäkään juonikuvausta tai edes genreä... :')


kuva: minä


Vielä disclaimer: Mä oon tyytyväinen tähän määrään kirjoja mitä luin, mutta mulla oli tän vuoden aikana myös muutama 1-2kk tauko jolloin en lukenut juuri mitään. Meinasin jo ajatella, etten viitsi julkaista tätä, koska tiedän että vertailen kuitenkin paljon muihin ja pian en enää oo tyytyväinen tähän määrään. Julkaisen tän nyt kuitenkin, koska ketään muuta tuskin haittais vaikka olisin lukenut kaksi kirjaa, ja ehkä joku saa vertaistukea :D Jos sulla on sama tilanne että lukuinto menee aalloissa, välillä luet kuukaudessa 5 kirjaa ja toisina kuukausina et lue ollenkaan, niin hei vaan tässä on samanlainen, i feel you :')

Okei, eiköhän aloteta  :3


tammikuu:



1. Tästä ihmemaahan 

Toimittaneet Siri Kolu ja Salla Simukka

Tää novellikokoelma oli kepeää luettavaa, osa novelleista oli hyvinkin sekavia ja ns. "psykedeelisiä", toiset taas enemmän sellasta perus nuortenkirjallisuuden tyyliä. Parista novellista tykkäsin tosi paljon, mut suurin osa oli sellasta aika tasasta ihan kivaa lukemista. Tykkäsin tästä kirjasta, mutta ei noussut mitenkään erityisesti mun lemppariksi :)

Arvio: ★★★



2.Jumalat juhlivat öisin

Donna Tartt

Luin tän kirjan yhdessä mun ystävän kanssa joka luki tätä koulutehtävää varten. Halusin saada tän luettua, mutta sivuja kun tosiaan on se 550 ja ne on sellasta ei perus fonttikokoo, niin ystävän kanssa samaan aikaan lukeminen oli hyvä ajatus että tää oikeesti tuli myös luettua :')  Rakastan tätä kirjaa, ja tää jätti paljon ajateltavaa myös sen jälkeen kun olin jo saanu lukemisen päätökseen. Tää kertoo etuoikeutetusta kaveriporukasta ja murhasta johon tämä porukka syyllistyy, jotta murhattu ei vaarantaisi porukan etuoikeutettua elämää. Tarinaa luetaan epäluotettavan kertojan näkökulmasta, ja juoni on täynnä kerroksia ja pikku yksityiskohtia jotka osa ilmeni mulle vasta lukemisen jälkeen. Suosittelenn!!

Arvio: ★★★★★



3.Unohdettujen kirja 

Anne-Maija Aalto

Oi, tää oli ihana kirja. Luin vuonna 2024 tämän sarjan kaksi aikaisempaa osaa, ja oon niin iloinen että tarinalla oli onnellinen loppu. Kaikki tän sarjan kirjat on tosi kauniisti kirjoitettuja ja koskettavia. Kyseessä on siis dystopiasarja tulevaisuuden japanista ja kahdesta naisesta, jotka joutuu selviytymään dystooppisessa maailmassa jossa ihmisten arvo määritellään kansalaisuuden mukaan. Tää kirja oli mun mielestä tosi kaunis lopetus tosi kauniille sarjalle, ja ehdottomasti lukemisen arvoinen!!

Arvio: ★★★★



helmikuu:

ei kirjoja



maaliskuu:



4.Vuonna 1984

George Orwell

Tän kirjan luin myös ystäväni kanssa samaan aikaan. Tätä ei tosiaankaan voi sanoa viihteeksi, mut sanoisin et tää on tosi tärkeä kirja. Varsinkin nyt kun kattelee uutisia Yhdysvaltojen tänhetkisestä tilanteesta, on aika pelottavaa nähdä yhtäläisyyksiä tähän kirjaan. Olin olettanu, et tää olis hidas lukee, mut tää on oikeesti aika nykyaikasesti rytmitetty ja silleen suht nopealukuinen, mistä yllätyin. Eli siis joo, tykkäsin tästä jos niin voi sanoo :')

Arvio: ★★★★



huhtikuu:



5. Vinyyliprinsessa

Yvonne Prinz

Pakko sanoo et mulla ei oo kauheesti musitikuvia tästä kirjasta enää. Varmaanki huono merkki, jos ei oo jääny mieleen mitään tarkkaa, mut tää oli sellanen kepeä ja kevyt kirja. Sanoisin et tää sopii hyvin sellaseks "comfort book"- kirjaks, koska miljöö ja hahmot on sellasia hauskoja, mielenkiintosia ja kepeitä. Luen harvoin romantiikkaa, mut sanoisin et tää oli aika hyvä :)

Arvio:★★★



toukokuu:



6. Armoton unelma 

Riikka Smolander-Slotte

Muhun vetoaa usein kirjat joissa puhutaan mielenterveydestä. Tässä keskiössä on kilpavoimistelu, se, mitä kilpavoimistelu parhaimmillaan on ja mitä se toksisimmillaan on. Lisäksi tää käsittelee syömishäiriötä, ahdistusta ja suorituspaineita. Mä itkin tälle kirjalle, ja siis itken harvoin kirjoille mut mielenterveyskirjat on niinku poikkeus. En tiiä miks mut jostain syystä ne koskettaa mua ihan sikana ain :') Musta on tosi kiinnostava ajatus, että jokin mitä rakastaa, muuttuukin siksi asiaksi joka vie lopulta ihmiseltä eniten. Eli joo suosittelennnn :)

Arvio: ★★★★



kesäkuu:



7. Maailmantyttäret

Siiri Enoranta

Tästä oonki jo aikasemmin puhunut blogissa. Tää oli ihana, toiveikas kirja ja rakastin :) Liitän tähän mun aikaisemmat kommentit, koska ajansäästö :D

"Upea, upea, upea kirja. Antoi paljon ajateltavaa ja takakannessa ollut kuvaus jossa nimitettiin tätä "moderniksi tyttökirjaksi" pitää ihanlla tavalla paikkansa. Eka utopiakirja jonka luin, ja rakastin sitä toivoa joka välittyy niin vahvasti tästä kirjasta. Tulee ajatus, että olisko tollanen maailma oikeesti mahdollinen(vaikka epätoivoiselta oikee maailma tosin näyttää:(  ). ISO SUOSITUS." 

Arvio:★★★★★



8.Eikä yksikään pelastunut 

Agatha Christie

Tästäkin oon jo puhunut blogissa, ja koska ajansäästö ni liitän mun kommentit aikasemmasta postauksesta (kuulumisia kesältä-postaus) :

"Tää oli tosi hyvä, mulle oli monesta suunnasta tullu suosituksia että tää on pakko lukee ja oli kyllä suositusten arvoinen. Tää oli kyl sellanen kirja jonka ahmii parissa päivässä (luin tätä mm. ravintolassa silleen että kirja oli pöydän alla ja siirtelin vaivihkaa sivuja, oliks tää tyhmää niin ehkä, mutta ainaki sain murhaajan selville.) Vahva suositus kaikille ketkä on miettiny murhamysteerin lukemista, tää on murhamysteereistä klassikkojen klassikko ja tämän tittelin arvoinen!"

Arvio: ★★★★



heinäkuu:

ei kirjoja



elokuu:



8. Talking as fast as I can: from Gilmore Girls to Gilmore Girls and Everything in Between

Lauren Graham

Taaskin aiemmat kommentit, vaikka näiden kommenttien jälkeen meni kuukausi ennen kuin luin loppuun: 

Tää kirja on mulla vielä kesken, oon noin puolessa välissä, joten en voi antaa tästä varsinaista arviota. Voin kuitenkin kertoo, että tähän asti tää on ollut hauska, kevyt luettava jota voi lukee viis sivua illassa ennen nukkumaanmenoo ja nauraa ääneen siinä lukiessaan(tää jos joku on harvinaista). Kyseessä on Gilmore Girls- sarjan yhden päänäyttelijän kirjoittama omaelämäkerta. Tää seuraa Laurenin näyttelijänuraa ja sitä miltä tuntuu esittää Lorelai Gilmorea. Tätä on hauska lukee koska Lauren Graham kirjoittaa täsmälleen samalla tavalla kuin Lorelai Gilmore puhuu, jos tääs siis käy järkeen :D

Kirja oli siis kokonaisuudessaankin hyvä ja hauska, sellanen kepeä :3

Arvio:★★★



syyskuu:



9. Kunhan ei nukkuvaa puolikuollutta elämää 

Raili Mikkanen

Luin tän kirjan koulua varten, kun sai valita vapaasti kirjan josta piti tehdä kirjamainos. Mun täytyy myöntää että vaikka tän lukemisesta ei ole kuin kolme kuukautta niin mä en muista enää hirveesti et mitä ajattelin tästä kirjasta :D Kirja kertoo siis Minna Canthin Elli-tyttärestä. Muistan et tää oli hyvin kirjoitettu ja eteni hyvällä vauhdilla, ja asia mistä tykkäsin (ja mitä kirjotin siihen kirjamainokseenkin) oli se, että 1800-luvun lopun miljöötä oli kuvailtu tosi elävästi ja pystyin hyvin samaistumaan päähenkilöön ja sen elämään, vaikka en tienny ennen kirjan lukemista juuri miään 1800-luvun loppupuolen arjesta.

Arvio:★★★



10. Nevermoor: Morriganin koetukset

11. Meinioseppä: Morriganin kutsumus

12. Onttorokko: Morriganin ajojahti

Jessica Townsend

Mä olin  9-11-vuotiaana todella kova Nevermoor-fani. Siis hehkutin tätä sarjaa kaikkialla missä kirjoista puhuttiin, ja luin jokaisen kirjan vähintään kolmeen kertaan sillon ku ne tuli. Sit tuli monen vuoden tauko näiden lukemiseen, kun seuraavan osan ilmestymisessä kesti niin kauan, ja ehdin löytää muita kiinnostavia kirjoja joihin rakastuin. Mut nyt, kun kuulin että neljäs osa, Silverborn, ilmestyy vuoden  2026 alussa, niin tartuin taas näihin mun aiempiin lempikirjoihin jotta muistan sit hyvin tarinan kun se seuraava osa ilmestyy. Ja siis arvaatteko mitä? NÄÄ OLI EDELLEEN SIKA HYVIÄ?? Joku saattaa syyttää mua siitä että oon lapsellinen, mut oikestaan siihen ei oo mitään oikeutta koska nää on tosi hyviä kirjoja eikä nää varsinaisesti edes oo vaan lapsille suunnattuja. Suosittelen jos fantasia yhtään kiinnostaa, tää on kyl tullut nyt jäädäkseen mun "comfort book"-sarjaksi <3

Arvio: ★★★★★

(onks mulla oikeus laittaa viis tähtee?? laitan kuitenki?)



13. Häräntappoase

Anna-Leena Härkönen

Taas kerran ystävän kanssa luettu kirja! Tää ei ollu yhtään sellanen mitä oletin, ku tätä nimitettiin moderniksi klassikoksi. Sanoisin et se mikä tekee tästä erilaisen ku monista muista nuortenkirjoista, on se että tää on 17-vuotiaan kirjoittama, ja tää on kirjoitettu puhekielellä ja kaunistelematta. Luin joskus hyvän arvion tästä kirjasta, ja siinä sanottiin jotenkin niin, että Häräntappoaseessa on hyvin kuvattu sitä, että joskus nuoret tekee tyhmiä asioita ilman syytä, vain koska voi ja haluaa. Aina taustalla ei ole jotain syvällisempää syytä tai mielenterveysongelmaa/ diagnoosia (tosin aika varmasti kirjan päähenkilöllä oli kyllä mielenterveysongelmiakin :')). Musta tää oli hyvin sanottu, ja tässä kirjassa tää todellakin näkyy. En valitettavasti muista että kenen kirjoittama tää kyseinen arvostelu oli, en voi siis antaa credittejä. 

Arvio: ★★★★



14. Fahrenheit 451 

Ray Bradbury

Tässä kirjassa oli jonkin verran samoja elementtejä kuin Vuonna 1984- kirjassa, mutta on ne myös aika erilaisia. Tässäkin on kyse dystooppisesta tulevaisuudesta jossa sensuuri on viety äärimmilleen ja valtio sotii ilman huolta viattomien ihmisten puolesta. Tykkäsin tästä kirjasta sinänsä, mutta tää ei musta edennyt yhtä kivasti kuin esim. vuonna 1984. Ja loppu tuli tosi nopee, sillee aika äkkinäisesti. Tuli sellanen olo et tästä pitäis olla kakkososa, mut ei sellasta oo :') 

Arvio:★★★



lokakuu:

ei kirjoja



marraskuu:

ei kirjoja



joulukuu:



15. Ämpärikesä 

Taina Niemi

Koko mun luokka luki tän äikässä pakollisena. Tää kertoo ysiluokan jälkeisestä kesästä viiden nuoren näkökulmasta. Tää on tosi nopealukuinen kirja ja vetää nopeesti mukaan juoneen, mut loppu tulee mun mielestä oudossa kohtaa ja ainaki ite olisin kaivannu vähän enemmän vastauksia loppuun. Ymmärrän tietty avoimen lopun, mut tässä musta tuntu että vaan kaks niistä viidestä päähenkilöstä sai sellasen avoimen lopun, ja muut ei saanu loppua ollenkaan? :D Mut kuulostan liian negativiiselta, tää oli koulun pakkolukemiseks tosi hyvä :)

Arvio:★★★



16. Varjo ja riipus

17. Saarto ja myrsky

18. Tuho ja roihu

Leigh Bardugo

Oon lukenu tän sarjan joskus kutosluokalla. Nyt päätin joululomalla et haluun lukee tän alusta uudestaan, ku siitä on kuitenki joku 3 vuotta. Tää on upeesti kirjoitettu, tosi koukuttava ja jännittävä ja maailma sekä hahmot on tosi kiinnostavia. Tähän kuuluu pienenä osana romantiikka, mut tarpeeks pienesti silleen että juoneen mahtuu muutakin. Juu, suosittelen kaikille fantasian ystäville :3 ja oikeestaan suosittelen vaikka et rakastaiskaan fantasiaa, saatat tykätä silti :)

Arvio: ★★★★☆ (4,5)


JA PAKKO LOPPUUN SANOA, ETTÄ LUIN TOISSAPÄIVÄNÄ KORPPIEN KEHÄN JA OMG SE OLI HYVÄ. KAIKKI JOTKA ON VÄITTÄNY ET PALUU GRISHAVERSUMIIN ON PAREMPI KU TÄÄ VARJO JA RIIPUS OLI TÄYSIN OIKEESSA!! Anteeks mut oon vaa oikeesti todella vaikuttunu ku se oli oikeesti sika hyvä😭


Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti :3

Kommentit

  1. heh totta kai mä jaksoin tän lukee :D minusta on aina kiinnostava kuulla mitä toiset lukee, jospa sais jotai lukuvinkkejä! itelle eikä yksikään pelastunut oli pettymys, ja muutenki en oikeen osaa lukee agatha christietä, ku varsinki hercule poirot - romaaneissa ei oikein tapahu (mun mielestä) mitään, ja sitten lopussa mr. poirot on sillee "no mähän tiesin jo alusta että se murhaaja oli tämä tyyppi!"

    ja ehkä munkin pitäs uudelleen lukee nevermoorit ja grishaverse nää shadow&bone jutut... ku siitä on aikaa ku oon lukenut ne (luin ehk 11-12 vuotiaana).

    also, luin pakollisena enkun lukukirjana fahrenheit 451, ja tykkäsin sen ideasta, mutta se oli hankalasti ymmärrettävä ja another disappointing read... :/

    sain myös tästä mukavan muistutuksen siitä, että tämmönen määrä kirjoja on ehkä se "normaali", ku ite luin kai about 80 kirjaa :')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 80 KIRJAA??? Miten sulla on
      a)aikaa
      b)itsekuria siihen että saat ittes kirjan äärelle?? Mä prokrastinoin kunnes kirjasta on uusimiskerrat loppu :D ja sit seraavaks luen 4 kirjaa viikossa. (?) 80 kirjan lukemiselle pitää olla oikeesti tasanen lukurytmi, anna jotain vinkkejä :D
      Mut siis joo mäki tosiaan luin varjon ja riipuksen kutosella eli just 11-12 vuotiaana,(onks tää sittenki joku 12- vuotiaiden sarja??) ja nyt just päätin et on aika lukee uudelleen :D ja nytku on tullu se uuski sarja grishaversesta ni kaikki on tuoreena muistissa jne :)

      Oon kuullu samaa siitä hercule poirotista, sen takii oon pysyny kaukana siitä, mut musta toi eikä yksikään pelastunut oli hyvä :)


      Kiitosss kommentista ja jos sul olis blogi ni lukisin todella innoissani sun kirjalistan :D

      Poista
    2. i wish itekki et mul olis blogi... jospa yrittäisin kevään aikana perustaa sellaisen, katotaan :D
      jasiis joo, ei mulla kauheen tasane rytmi ollu, koska joskus en lukenu viikon aikana yhtää mitää, mut joskus taas just about ton neljä kirjaa... voin vaikka listata että kuinka monta kirjaa tuli joka kuukaus luettua:
      tammi: 10, helmi: 9, maalis: 10, huhti: 12 (oho en itekkää muistanu et luin niin paljon silloin), touko: 4, kesä: 9, heinä: 11, elo: 4, syys: 3, loka: 5, marras: 8 ja joulukuussa luin 4. yhteensä 89 :0 oon itsekin aika yllättynyt.... mutsiis valitettavasti mulla ei kauheesti vinkkejä ole, en itekkää tiiä miten luin oikeesti näin paljon, muutaku et silloin, kun sulla on tylsää, tartu kirjaan puhelimen sijaan. Ja lue vaikka bussi/automatkoilla jos sulla ei tuu huono olo sellasesta :D koska luulen että yhteensä noin 10 kirjaa noista on luettu pelkästään bussi/auto/junamatkoilla. (mulla on siis 25min bussimatka kouluun, ja toiselle hallille 20min bussilla treeneihin koululta, ja sielt paikasta on taas joku puol tuntii julkisilla kotiin, miinus kävelyt kaikis näis)

      Poista
    3. toivon todella että perustat blogin!! tuu sit tänne kertoo jos perustat :) musta toi että tartu puhelimen sijasta kirjaan oli hyvä vinkki, tietty auttais jos tulis mieleen sillon ku on aikeissa avata puhelimen :')

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

runo

päiväkirja

Q&A