kuurailua: luetut kirjat 2025
Heipsun keipsun, ja lämpimästi tervetuloa kuuran, eli minun, uuteen postaukseen! <3
Tälläkertaa ei runoja, mutta jotakin muuta mukavaa! Lumin innoittaman tein koosteen mun vuonna 2025 lukemista kirjoista :)
Sanoisin että löysin viime vuonna innon lukemiseen, ja oon tosi ylpee tästä määrästä! Sain kans luettuu viime viikolla ensimmäisen englanninkielisen kokonaisen kirjan mitä oon lukenu, mut en pistäny sitä tähän koosteeseen, saatte kuulla siitä sitten vuoden kuluttua ;D
Jos oot lukenu jonkin näistä, kerro ihmeessä kommenteissa mitä itse pidit kyseisestä kirjasta!
| kuva: kuura |
Anne-Maija Aalto:
Korento
Mistä valo pääsee sisään
Unohdettujen kirja
Lumi suositteli mulle tätä trilogiaa, ja tästä mun viime kevään lukuinnostus oikeestaan lähti: Korennosta :D Koulussa piti lukea joku kirja, ja valitsin sen. Luin sitä aina koulussa välitunneilla ja ennen tunnin alkua, ja sain sen loppuun tietenkin parissa viikossa. Se oli sen koulutehtävän kannalta vähän huvittavaa, koska aikaa kirjan lukemiseen oli varattu sellaisen en-lue-ikinä-paitsi-silloin-kun-pakotetaan -ihmisen tarpeisiin. Lopulta muistaakseni teinkin kirjaesitelmän koko trilogiasta hihi :D
Pidin näistä kirjoista todella paljon. Mun lempi osa oli ehkä Korento tai Unohdettujen kirja, mutta kaikissa kirjoissa oli ihania puolia :3 Tää oli mun ensimmäinen dystopiakirjasarja jonka luin, ja tykästyin kyllä siihen tosi paljon :) Iso suositus!
Random tieto: Mun ensimmäinen tässä blogissa julkaistu runo eli Naura maailma pois on saanut inspiraatiota tosta Korento-kirjasta ;D
Tämä trilogia on ehdottomasti lukulistalle lisäämisen arvoinen, suosittelen!
Ali Benjamin:
Mitä sain tietää meduusoista
Lainasin tän kirjan toukokuussa mun äikänopelta kesäloman ajaksi, ja alunperin mun siskolle, mutta luin sen sittenkin itse ja vasta elokuussa :’D
Tää oli tosi kaunis kirja, sain siitä monii ajatuksii ja kirjotin joitakin pohdituttavia lainauksia mun muistioon, esim
”Sitäpaitsi voisin lyödä vetoa että jutustelu on rikkonut enemmän ystävyyksiä kuin hiljaisuus”
”Yksi asia jonka minä ja sinä, Jamie, ymmärrämme, on se että myrkky ei automaattisesti tee olennosta pahaa. Myrkky on suojautumista”
”Me opimme enemmän epäonnistumisistamme kuin onnistumisistamme”
Tää kirja kertoo semmosesta oudoksi leimatusta lapsesta, jota vaivaa se ettei hän kerennyt koskaan sopia riitaa ystävänsä kanssa. Yhtenä teemana on kasvaminen, ja myös se kuinka ystävät kasvaa erilleen. Se aihe ei sinänsä kosketa mua tai oo oikein koskaan koskettanu, mutta siitä oli silti kiva lukea :)
Vilja-Tuulia Huotarinen:
Valoa valoa valoa
Olin nähny tästä kirjasta tehdyn elokuvan trailerin, enkä tienny, että se elokuva perustuu oikeesti kirjaan! Näin jossakin tästä kirjasta sitten suosituksen, ja halusin ehottomasti lukee sen, koska aattelin et voisin kattoo sit sen elokuvan joskus :3
Pidin tässä kirjassa siitä villistä nuoruuden tunteesta ja kesästä. Tätä kirjaa lukiessa tunsi monia eri tunteita.
Tää kirja oli aika runollinen ja tulkinnavaranen, joka teki lukemisesta välillä haastavaa, mut toisaalta on kans kiva ku kaikkii asioita ei sanota suoraan :)
Plussana: LGBTQ kirja!!! <3
Ally Condie:
Tarkoitettu
Rajalla
Perillä
Tää on toinen dystopiatrilogia jonka oon lukenu, luin tän muistaakseni huhti-toukokuussa :3
Kirjassa yhteiskunta määrää jokaiselle täydellisen puolison, ja kirjan päähenkilön Cassian puolisoksi määräytyy hänen paras ystävänsä. Hämmentävää kuitenkin on se, että ruudulle ilmestyi aluksi toisen pojan kasvot. Pojan salattu menneisyys kiinnostaa Cassiaa ja siitä alkaa salaisuuksien ja kapinoinisen aikakausi :o
Pidin näistä kirjoista, koska sanoisin että asioita tapahtu hyvällä tahdilla ja täten lukemisesta ei menny mielenkiinto. Miinuksena se, et muistelisin että järisyttäviä tunteita ja esim semmonen “EN VOI LOPETTAA LUKEMISTA!” -fiilis tuli vasta vikaa osaa lukiessa.
Perillä-kirjasta mulla on ihana muisto kun lähettiin toukokuussa käymään junalla Helsingissä, mentiin AIVAN LAITTOMAN AIKASELLA klo 4.30 junalla ja luin siellä menomatkalla tota kirjaa todella paljon :3 Oli tosi ihana olo ja ihana lukee sitä kirjaa ja kattoo ikkunasta ulos <3 Nää hetket on ihan parhaita :)
Annukka Salama:
Asioita joista en tiennyt pitäväni
Tää kirja oli musta söötti! Ei sinänsä draamainen, eli ei järisyttäviä tunteita herättävä (selkeesti voimakkaiden tunteiden herääminen tekee mun mielestä kirjasta hyvän:D)
Tästä kirjasta ei oo jääny kovinkaan asioita mulle mieleen, mut sanoisin et tää on semmonen hyvän mielen kirja, ei kovin raskas luettava, et aika hyvä esim automatkakirja :D (luin tätä ite matkalla tukioppilaskoulutukseen hihi :3)
Plussana tässäkin, että on LGBTQ+ kirja!
Aino Leppänen:
Luk(i)ossa
Luk(i)ossa tokalla
Luk(i)osta kesälomalla
Nää kirjat oli todella ihania!!!! SUURI SUOSITUS! Kirjat on säeromaaneja, eli nopee lukee, ja kannattaa ottaa ainaki kaks osaa mukaan koska ite otin ekan kirjan mukaan reissuun JA LUIN SEN KOKONAAN JO MENOMATKALLA. HEH ‘:D
Tarina kertoo Joosesta, joka aloittaa lukion uudella paikkakunnalla. Joose tapaa uusia ihmisiä, ja aina välillä kirjassa onkin lukuja jotka ovat tyyliltään “Mitä Joose ei tiedä henkilöstä x”. Nää on tosi kiinnostavia lukuja, ja ne muistuttaa meitä siitä, että oikeesti jokaisella meistä on oma historia, eikä me voida tietää mitenkään kaikkea siitä. Tai esim että miten me vaikutetaan tosiiin/millasia kokemuksia muilla on.
Ihania kirjoja!! Ja tästä on vissiin vielä joku osa jota en oo lukenu ja se on mun lukulistalla, muistaakseni se on nimeltään Luk(i)osta abina :D
Frances Hodgson Burnett
Salainen puutarha
Lumi oli suositellu mulle tätä kirjaa pari vuotta sitten, ja hän sano että se on yksi hänen lempi kirjoistaan. Nyt sit luin sen, ja musta se oli ihan hyvä. Mikä puuttu, niin ne voimakkaat tunteet joista niin kovin tykkään, mut tää oli aika rento, kevyt ja kauniin tunnelmallinen tarina! Ja rakastan puutarhoita :D
Tän päähenkilö on semmonen piloille hemmoteltu tyttö nimeltä Mary, ja jostakin syystä oon aina aatellu et hän näyttää sille yhelle jänikselle jolla on semmoset isot silmät ja surullinen naama (SE ON MUSTA KAUHEEN PELOTTAVA) (Löytyy netistä jos laitatte hakusanaks Human Bunny Wearing A Dress Painting Meme)
Yllätyin siitä kuinka vanha tää kirja on (julkastu vuonna 1911!) ja luin vissiin jonku aika vanhan painoksen, koska ne kirjan sivut oli semmoset keltaiset u know. Tästä on kans tehty uus painot ihan varmaan täs 2020-luvulla, ja siin on nätti kansi :) Toisaalta, vanhoissa kirjoissa on tunnelmaa. Mitä mieltä ootte, vanhat painokset vs uudemmat? :)
Sofia Chanfeau:
Kirahvin sydän on tavattoman suuri
RAKASTIN TÄTÄ KIRJAA!!!! Päähenkilönä on pieni lapsi Vega, JA RAKASTAN HÄNEN MIELIKUVITUSTAAN. VÄLILLÄ MIETISKELEN VAAN ET HETKONEN ONKS KAIKKI VAAN VEGAN PÄÄSSÄ VAI ONKO MUUT IHMISET VAAN SOKEITA???
Täs kirjassa oli myös ihana isoisä eli Hektor, ja siis hän on mun uus idoli, aivan huippu mies, jos löydätte 010 syntyneen Hektorin kaltasen niin antakaa hänelle vaikka mun henkilötunnus jotta hän voi löytää mut (tai siis mä hänet, tai siis, juu kyl te tajusitte ;D)
Kirjassa talo jäätyy ja lähdetään etsimään äitiä, jotta se sulaisi. Tämä on tosi hellyyttävä ja kaunis teos, ja ihana lukea!
Miinuksena että ei suurensuuria tunteita herättävä, mutta ei tää neutraalikaan oo :)
Plussana että kuvitukset on upeita!!
Miki Liukkonen:
Valkoisia runoja
Mun iskä on kirjamies, ja meidän talon kaksi seinää on periaatteessa tapetoitu kirjahyllyillä. Nää hyllyt on meidän vessan vieressä, ja sit yks kerta kun pesin hampaita tarttu tää runokirja käteen.
JA SIIS VOI
PIDIN NIISTÄ RUNOISTA KOVASTI.
Niis ei ollu järkeekään.
Mut mitä mä semmosella, ne oli neroja! :D
Mun lempi virke oli jotakuinkin semmonen että “Koirat juoksevat pihalle hankeen ja katkeavat”, ja siis joo, vaikka ehkä jos tota nyt oikeesti ajattelee niin aika kauhee juttu, mut jos nyt ei aatella liian diipisti niin TOI ON NIIN NERO LAUSE. SIIN EI OO JÄRJEN HIPPUKIVEÄKÄÄN :D
Iso suositus! Lisätkää lukulistallenne! :)
Vehka Kurjenmiekka:
Kellopelisydän
Lumi suositteli tätäkin mulle :)
Kirja kertoo kellopelimurhaajista, joilla on sydämen paikalla kello. Jos et murhaa ketään vuoden sisällä edellisestä murhasta, sydämesi lakkaa toimimasta.
Tää oli tosi hyvä kirja, ja toi aihekin on tosi kutkuttava ja mielenkiintonen :D Kuvailu oli tosi hienoo. Kannattaa laittaa lukulistalle!
Mut sanon heti varotuksen, joka kävi jo mulla JA mun äidillä: kirjan alkualku sattaa olla vaikee päästä läpi, ja menee tosi helposti motivaatio lukemaan. Mä ja mun äiti MOLEMMAT jätettiin kirja kesken alussa. Mut onneks annoin sille myöhemmin vielä toisen mahdollisuuden, sillä heti ekan luvun jälkeen tarina alkaa olla kiinnostavampaa ja lukeminen alkaa sujumaan :)
Tästä on tullu kans toinen osa, mut en oo lukenu sitä.
Suzanne Collins:
Nälkäpeli
Nälkäpeli: vihan liekit
Tämä kuuluisa sarja, ja nyt viimein luin sen :D Tai no siis… varmaan kaikki tulee nakertamaan mun tapettia kun sanon tän, mut jätin kolmannen osan kesken, KOSKA EN KESTÄNY SITÄ TUNNETTA ET KAIKKI OLI IHAN PÄIN MÄNTYÄ :’D
Mutta jos jokin, niin tämä kirja herätti tunteita! Varsinkin se ykkösosa, joskus vertasin sitä niin et mä en ahmi tota kirjaa vaan se ahmii mut xD Ja ykkösosan loppukäänne, se oli niin nerokas! Todella hyvä kirja!
Tykkäsin näissä kirjoissa siitä että ne todellakin ahmas mut, ja halusin vaan lukee ja lukee! Tää vois olla aika hyvä kirja johonkin koulutyöhön esimerkiks :D
Miinuksena se, että näin joskus painajaisia tästä, kääk :/
Mutta, ehkä mä silti vielä joku päivä luen sen kolmosenkin loppuun :3
~ ~ ~
Tähän loppui kaikki mun viime vuoden aikana lukemat kirjat. Saatoin tästä joitakin unohtaa, mutta kirjotan vaikka tuonne kommentteihin jos tulee jotakin mieleen :)
EXTRA! Kuuran kirjasuositukset!
Lilja Kangas: Tahdon elää
Anni Kuu Nupponen: Sydänmeri
(loput on sarjakuvia, ne on aivan super duper älyttömän hyviä!!!!!)
Anne Muhonen: Universumin avain
Anne Muhonen: Älä unohda minua
Anne Muhonen: Tyttö ja korppi
Nora Dåsnes: Sydän vasta puolillaan
Kiitos tästä, hyvää illanjatkoa ja olette ihania kultapalleroita <3
~kuura
oiiii ihanaaaaa kun teit tämmösennn <33
VastaaPoistatällä listalla oli aika paljon kirjoja joita en oo lukenu, mutta ehkä pitäs :D ja sitten pari sellasta kirjasarjaa, joita en ole koskaan (ainakaan vielä, never say never) saanut valmiiksi.... Nälkäpeliä olen nimittäin kuunnellut pienissä pätkissä varmaan puol vuotta, ja oon päässy vähän yli puolenvälin... tosin luulen että ongelma on kirjan lukijassa, eikä itse kirjassa, koska kun luin sitä äikän tunnilla hetken kun olin tehnyt tehtävät eikä ollu omaa mukana, Nälkäpeli imaisi mut mukaan heti! Luin Korennon myös, mutta en oo saanu aikaseks luettuu sitä trilogiaa loppuun :/ ja hey pliis lue kolmas osa nälkäpelii loppuun pliispliis :) ja hmmmhmm erityisesti tuo kellopelisydän kuulostaa tosi kiintoisalta, taidan varata sen kirjastosta hetimmiten :D ainiijoo mähän siis rakastanrakastanrakastan annukka salaman asioita joista en tiennyt pitäväni - kirjaa <333 se on just sellane hyvänmielenkirja, ja samaistun hieman konstaan. (oon lukenu sen 3kertaa ja kuunnellu yhen kerran)
juu, heippuli, tässäpä oli mun kommenttihöpöttelyt tällä kertaa (tosin en tiedä onko tässä kommentissa yhtään järkeä kun kirjoitin mitä mieleen tuli eiyhtäänmissään järkässä)!
vaikutat itsekin ihanalta kultapallerolta <33
RAKAS USVA IHANA KOMMENTTI!!!! SUN HÖPÖTYKSET TEKEE AINA MUN PÄIVÄSTÄ PIKKASEN PAREMMAN :3 Ihana kuulla et oli uusia kirjoja, pistä ehottomasti ainakin Kellopelisydän lukulistalle! :D Ja joo, yritän saaha aikaseks luettuu ton nälkäpelin kolmos osan🙈 Tällähetkellä mulla on luettavana Leigh Bardugon Varjo ja riipus, koska Lumi hypetti niin paljon tän trilogian jatko-osaa, nii kiinnostuin :D
Poista