Talven lukutoiveita

Viimeiset pari viikkoa oon lukenut hyvin vähän yhtään mitään. Yritän olla syyttämättä itteäni siitä, koska aina ei ehdi tai löydy jaksamista lukemiseen, mikä on täysin ok :) Mutta koska rakastan kirjoja ja tiedän että nautin niiden lukemisesta kunhan pääsen taas vauhtiin, niin ajattelin tässä postauksessa kertoa mun alkutalven tbr-listasta. 

Yleensä oon aika kaaottinen lukija, eli aloitan viisi kirjaa ja saan yhden niistä luettua kahdessa päivässä, toisen neljässä kuukaudessa :D Eli tbr-lista ei mulle tarkoita sitä, että mun tarvitsee lukea nämä jossain järjestyksessä (tai ollenkaan) tämän talven aikana, vaan enemmänkin sitä että nämä voisi olla kiinnostavia lukukokemuksia :3 

Tässä listauksessa siis viisi nostoa mun tbr-listalta, vaikka on muitakin kirjoja joita haluaisin talvella lukea. Ehkä tehkä teen sitten parin kuukauden päästä päivityksen, jossa kerron mitä sitten lopulta luin?




kuva: pixabay





1. Elina Pitkäkangas: Sang

En tiedä miten en oo vielkään lukenut tätä 😭 
Oon kuullut pelkästään kehuja tästä sarjasta, joten kai tämä nyt on luettava. Niille jotka eivät myöskään ole lukeneet, tai jollain ihmeen kaupalla edes kuulleet tästä, niin kyseessä on vuonna 2022 julkaistu nuorten fantasiaromaani. Kirja sijoittuu kuvitteelliseen tulevaisuuden Itä-Aasiaan, ja oon ymmärtänyt että yksi kirjan kantavista teemoista on eriarvoisuus, eli erot eliitin ja muun kansan välillä. Arvosteluista ja kirjavinkeistä päätellen kyseessä on siis fantasiakirja, jossa on hieman scifinkin elementtejä.

Kirja.fi- sivulla kirjan teema ja juoni tiivistettiin seuraavasti:

"Eeppinen romaani vallasta ja rakkaudesta kuvitteellisessa tulevaisuuden Itä-Aasiassa lumoaa ensimmäisiltä sivuilta alkaen. Kun ihmisarvoa määrittää raha ja onnellisuutta perhe, mitä jää jäljelle kun ne riistetään?"



2. Johanna Laitila: Kanin hetkellä


Tää kirja onkin tällä listalla täysin eri syistä kuin ensimmäinen, koska tästä en ollut kuullut missään ennen kuin näin tän kirjaston palautushyllyllä ja takakansi vaikutti niin mielenkiintoiselta että oli pakko lainata. Tämäkin on scifiä, ja sijoittuu tällä kertaa tukevaisuuden Suomeen, jossa vesi on kohonnut. Teema oli musta hyvin kiteytetty tässä kirjan takakannessa:

"Kanin hetkellä on lähitulevaisuuteen sijoittuva hyytävän hieno romaani muukalaisuudesta ja lajien välisestä kumppanuudesta. Se on kuin kuumeinen uni, joka härnää lukijan aivoja kysymällä, mihin yhteys toisiin perustuu ja kuka lopulta hoivaa ketä."

Tätä kirjaa oon itse asiassa ehtinyt jo lukea n. 50 sivua, mutta vielä suurin osa (koko kirjassa on 307 sivua) jäljellä joten laskin sen tähän tbr-listaan :)


3. Dolly Alderton: Kaikki mitä tiedän rakkaudesta

En edes muista enää missä, mutta jossain tätä kehuttiin. Ehkä jossakin somessa oon nähnyt tätä suosittelevan postauksen tai jotain, mutta lainasin sis joka tapauksessa. Tää on omaelämäkerrallinen romaani, joka on takakannen mukaan "kuvaus nuoren naisen elämästä juuri sellaisena kuin se on". 
Saa nähdä mitä tykkään, oon lukenut 2 sivua ja vielä en osaa sanoa mielipidettä :D

Takakannen kuvaus kirjasta kiteytti taas hyvin: 

"Palkittu omaelämäkerrallinen Kaikki mitä tiedän rakkaudesta on säkenöivän hauska, tarkkanäköinen ja ajoittain sydämensärkevä kirja etsikkovuosista. Se on myäs kirja ystävyyden täysjärkisenä pitävästä voimasta ja itsensä hyväksymisestä."


4.Deborah Levy: Omistuskirjoituksia

Oon parhaillaan noin puolessavälissä  Deborah Levyn Mitä en halua tietää -kirjassa, ja se on tähän asti ollut upea ja nokkela ja ihana kirja. Siksi ootankin että pääsen lukemaan tän trilogian viimeisen osan eli Omistuskirjoituksia. Oikeasti siinä välissä on sarjan toinen osa, Elämisen hinta, mutta viimeksi kun yritin ettiä, niin mun kotikaupungin kirjastosta ei löytynyt. Saatan yrittää vielä uudestaan josko löytäsin sen toisen osan, mutta toisaalta kaikki osat tästä sarjasta on ymmärtääkseni itsenäisiä kirjoja, joten saatan aloittaa tän jo suoraan ja lukea väärässä järjestyksessä. 

Tämäkin on siis omaelämäkerrallinen kirja, joka kertoo kodeista. Tällaisen sitaatin löysin kirjavinkit.fi sivulta:

 "Oli ilmeisesti eri asia hankkia talo kuin hankkia koti. Ja kotiin liittyi myös kysymys, jonka hätistelin tiehensä aina kun se laskeutui liian lähelle minua. Kuka asui kanssani tuossa hienossa vanhassa talossa, jonka pihalla kasvoi granaattiomenapuu? Olinko yksin, melankolinen suihkulähde ainoana seuranani? Ei, joku toinen oli ehdottomasti läsnä ja hän saattoi jopa liottaa jalkojaan viileässä lähteessä. Kuka hän oli?"


5. Anniina Mikama: Taikuri ja taskuvaras

Päätän tän tbr-listan toiseen fantasiakirjaan. Tämä nousi  jonkinlaiseksi ilmiöksi silloin kun ilmestyi (eli n. 6 vuotta sitten), tai ainakin silloin kuulin monen lukevan tätä. Kyseessä on siis fantasiakirja joka sijoittuu 1800-luvun loppupuolen Helsinkiin. Tarina on ilmeisesti yhdistelmä romantiikkaa, silmänkääntötemppuja ja taikuutta. Sain tän kirjan lahjaksi tädiltäni jo kolme vuotta sitten.. korkea aika lukea tää 😭

WSOY:n sivuilla juoni tiivistetään näin:

"Mina asuu kadulla ja varastelee henkensä pitimiksi. Tom on nuori keksijä ja taikuri, jonka Ihmeiden teatteri lumoaa yleisönsä ilta illan jälkeen. Mina ja Tom kohtaavat Helsingissä talvella 1890 ja Minalla on pian osa Tomin taikashow´ssa.Nuoret huomaavat olevansa toisilleen enemmän kuin ystävät, mutta kummankin menneisyydessä on pahoja, selvittämättömiä asioita. He joutuvat juonittelun pyörteeseen ja ajojahtiin, josta he voivat selviytyä vain rohkeutensa avulla - muutama taikatemppu hihassaan."


---


Tässä oli siis viisi kirjaa jotka toivon että lukisin nyt alkutalvesta. Lisäksi aion lukea kaikenalaista muutakin, mm. F.H. Burnettin Pikku prinsessa on ollut jo kaksi ellei kolme vuotta mun talviperinne :D Mutta tässä oli siis mun nostot :)










Kommentit

  1. LUE LUE LUE LUE LUE SANG!!! Se oli aivan uskomattoman hyvä kirja, samaten sen jatko-osa oli aivan yhtä hyvä! <33 Ne oli kyllä osittain aika sydäntäsärkeviä, mutta upeita! Taikuri ja taskuvaras - kirjan luin jo kai 3-4 vuotta sitten, sekin oli hyvä. Toisaalta, en muista siitä paljoa, kun luin sen jo niin kauan aikaa sitten, pitäiskö lukea uudestaan? Itse luen tällä hetkellä Madeline Millerin Song of Achilles - kirjaa. Ootko sä lukenut sen, jos oot, mitä mieltä olit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaipa mun pitää nyt suorinta reittiä mennä varaamaan se sang, kun kaikilta tulee just tätä palautetta :D

      Eihän siitä kai mitään haittaa oo jos lukee sen taikuri ja taskuvaras uudestaan, kun kerran ekan kerran tykkäsit? :3

      en ole lukenut tota song of achilles-kirjaa, mun kaveri on ja muistaakseni kehui sitä :) ehkä voisin senki lisätä tähän tbr-listan jatkoksi? Mitä oot ite tykänny siitä tähän asti, kannattaako lukee? :3

      Poista
    2. Suosittelen lisäämään :) On se ihan worth it lukea, sen tarina on kaunis ja Akhilleen ja Patroklesin suhde on ihana <3 se on ehkä hieman ylihypetetty, mut ei liikaa, et on se kuitenki hyvä mun mielestä. Mä tiedän jo nyt, että sen loppu tulee särkemään mut, koska oon kuullut että se on surullinen. Aion silti lukee loppuun :')

      Poista
  2. Oon lukenut ton taikuri ja taskuvaras:]

    VastaaPoista

Lähetä kommentti